کد مطلب:188951 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:189

حراست باورها
از تلاش های مهم و مستمر عترت، پافشاری بر باورهای حق می باشد. عترت بیشترین دفاع و تلاش را در جهت استقرار باورهای حق الهی شكل دادند. استقرار باورهای توحیدی و شناخت معاد و رویكرد مردم به بنیان های اعتقادی مانند امامت و رهبری، محورهای اصلی تلاش عترت را شكل می دهد. تلاش عترت در دفاع از رهبری جانشینان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ویژه جانشینی علی بن ابی طالب علیه السلام بسیار حساس و برجسته و نمایان است. امامان معصوم از هیچ فرصتی در طرح امامت امیرالمؤمنین علیه السلام غفلت نكردند. در ظرفیت های مناسب هماره مسئله رهبری جامعه را به محوریت «علی علیه السلام» مطرح می ساختند.

به این موضوع چه در زندگی اجتماعی و چه در زندگی شخصی اهتمام می ورزیدند. اصولا معرفی عترت و بازگویی فضایل عترت یكی از تلاش های محوری امامان در این عرصه می باشد. كه شرح آن در همین نوشتار در بخش فرهنگی آمده است. در این فرصت به یك نمونه ی بارز از تلاش باقر العلوم علیه السلام در راستای حراست از باورهای حق اشاره می شود.

باقر العلوم علیه السلام همسری انتخاب نمودند و به وی بسیار علاقه مند بودند. با این كه علاقه بسیار به وی داشتند همسرش را طلاق دادند! از این رویداد سخت اندوهناك شدند. وقتی اصحاب علت اندوه حضرت را جویا شدند، فرمودند به خاطر طلاق همسرم اندوهناك هستم. به وی عرض كردند شما كه علاقه مند به همسرت بوده ای و از طلاق وی این گونه غمناك شده ای؛ چرا وی را طلاق دادید. حضرت در پاسخ فرمودند: در نزد همسرم سخن از علی امیرالمؤمنین علیه السلام شد. وی از حضرت عیب جویی نمودند و من چون



[ صفحه 109]



نخواستم قطعه ای از آتش در كنارم باشد، وی را طلاق دادم، انی ذكرت علیا علیه السلام فتنقصته فكرهت ان الصق جمرة من جمر جهنم بجلدی. [1] .

امام وقتی مشاهده كردند همسرش ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را ندارد و از علی علیه السلام عیب جویی می نماید، با این كه علاقه شدید هم به وی داشتند فورا طلاق دادند؛ حتی یك شب هم وی را تحمل ننمودند.

این كمال اهتمام به باورهای حق دینی است، كه عیب جویی از علی علیه السلام پایانش آتش سوزان است و حضرت بی درنگ این آتش را از خویش دور می سازند. با این كه آن مقدار علاقه مند بودند كه بعد از طلاق بسیار اندوهناك شدند. این روش یعنی در دفاع از باورهای حق باید از افراد و هر چیز وابسته و مورد علاقه دست شست. تا عقیده و باور حق را حراست نمود. این سیره می آموزد كه ولایت و حق مداری عترت، تا چه مقدار اهتمام دارد و درهر شرایط به حراست و دفاع از آن باید اقدام نمود.


[1] فروع كافي، ج 6، ص 55.